Instrukcja montażu turbosprężarki PSA
Silniki DV6 (1,6HDi/TDCi/...; PSA, Mazda, Volvo itp.)
1.Spuścić stary olej z silnika.
2.Wymontować pompę podciśnienia. Zdemontować i wyrzucić uszczelki pompy.
3.Zdemontować turbosprężarkę.
4.Wymontować chłodnicę oleju.
5.Zdemontować filtr oleju.
6.Zdemontować przewód doprowadzający olej z bloku silnika do turbosprężarki. Wymień przewód na nowy!
7.Zdemontować rurkę poboru oleju (smok pompy).
8.Sprawdzić wymontowane części – czy występują w nich zanieczyszczenia metaliczne:
-śruba/śruby drążone z filtrem (mocujące przewód doprowadzający olej) wymienić na nowe,
-przewód powrotny oleju z turbosprężarki,
-chłodnicę oleju,
-rurkę poboru oleju (smok pompy),
-filtr oleju,
-pompę podciśnienia, - pompę oleju.
9.Dokładnie wyczyścić chłodnicę oleju przy pomocy środka do czyszczenia hamulców i wysuszyć sprężonym powietrzem. Odczekać 24h po myciu.
10.Zamontować chłodnicę oleju i nowy filtr oleju. Zastosować nową uszczelkę.
11.Bardzo dokładnie oczyścić pompę podciśnienia przy pomocy środka do czyszczenia hamulców następnie osuszyć sprężonym powietrzem i założyć nowe uszczelki.
Uwaga! Jeśli nie jest możliwe całkowite usunięcie zanieczyszczeń należy wymienić pompę podciśnienia. Należy kierować się taką samą zasadą również przy weryfikacji pozostałych elementów silnika, których nie można skutecznie oczyścić (chłodnica oleju, intercooler, pompa oleju, smok oleju).
12.Zamontować nową rurkę poboru oleju (smok pompy) i miskę olejową.
13.Wymontować i wyczyścić chłodnicę powietrza doładowanego (intercooler).
14.Sprawdzić wszystkie przewody powietrzne pod kątem uszkodzeń mechanicznych, zanieczyszczeń lub ograniczeń przepływu powietrza. W razie potrzeby oczyścić te elementy.
15.Zamontować sprawną turbosprężarkę.
16.Zamontować nowy przewód powrotny oleju z turbosprężarki.
17.Zamontować nowy przewód doprowadzania oleju i śrubę/śruby drążone z filtrem.
18.Zamontować pozostałe elementy postępując w kolejności odwrotnej do procedury demontażu.
19.Zalać silnik nowym olejem.
20.Zmierzyć przepływ oleju przez zamontowaną turbosprężarkę:
- zamontować dłuższy przewód powrotny oleju turbosprężarki, drugi koniec umieścić w pojemniku, - uruchomić silnik i pozostawić pracujący na biegu jałowym, po 60 sekundach wyłączyć silnik i zmierzyć ilość oleju w pojemniku.
Musi ona przekraczać 500ml.
Próbę należy powtórzy 2 lub 3 razy w celu potwierdzenia wyników. Dopilnować aby silnik nie pracował ze zbyt małą ilością oleju.
21.Zamocować przewód powrotny do silnika.
22.Przeprowadzić jazdę próbną na odcinku 30-40km.
23.Ponownie wymienić olej w silniku i filtr oleju.
Wskazówki dodatkowe.
Zjawisko tworzenia się szlamu olejowego wewnątrz układu smarowania najczęściej jest spowodowane brakiem odpowiedniego uszczelnienia wtryskiwaczy paliwa. Przedmuchy spalin przedostające się z cylindrów pod pokrywę zaworów powodują przyspieszoną degradację oleju silnikowego i powstawanie smolistego osadu lub spieków oleju na smarowanych powierzchniach podzespołów. Oprócz płukania układu smarowania silnika mieszanką oleju silnikowego z dodatkiem środka do czyszczenia silnika konieczne może być również mechaniczne oczyszczenie powierzchni pod pokrywą zaworów oraz sprawdzenie szczelności miejsc osadzenia wtryskiwaczy.
W tym celu należy:
1.Zdemontować pokrywę zaworów, obudowę wałka rozrządu oraz wtryskiwacze.
2.Dokładnie oczyścić wnętrze głowicy.
3.Sprawdzić i w razie potrzeby wymienić hydrauliczne popychacze zaworów.
4.Sprawdzić i oczyścić wtryskiwacze, wymienić ich uszczelnienia zewnętrzne oraz dokładnie oczyścić powierzchnie osadzenia.
Grupa PSA od grudnia 2010 roku stosuje zmodyfikowane uszczelnienie wtryskiwaczy i problem ten już po tej dacie produkcji pojazdu nie powinien występować.